Diabetes in verschillende culturen

Datum:
dinsdag 24 september 2024
Tijdstip:
18.00 - 21.00 uur (ontvangst vanaf 17.30 uur met warme, ter plekke bereide maaltijd)
Locatie:
Fatih Moskee, Willemstraat 67, 5611 HC Eindhoven
Accreditatie:
3 punten (KNMG, NVvPO, V&VN, VSR en NAPA)
Tarief:
€ 115,00 | Abonnementhouder en POH/PVK
€ 130,00 | Niet abonnementhouder

Welke betekenis heeft ‘ziek zijn’ in verschillende culturen? Wat zijn risicovolle gewoontes? En met welke voedingsgewoontes kunt u rekening houden om iemand te helpen therapiegetrouw te zijn? Welke hulpmiddelen passen bij de doelgroep? Wat is het belangrijkste advies bij diabetes tijdens de ramadan en hoe kun je de patiënt hierin goed en tijdig begeleiden?

Wanneer diabetespatiënten met een migratieachtergrond een zorgverlener bezoeken, blijkt dat zij de leefregels met regelmaat niet begrijpen of opvolgen. De patiënt weet vaak niet dat diabetes een chronische ziekte is die structureel medicijngebruik vereist en waarbij een aangepaste leefstijl hoort. De zorgverlener is meestal onvoldoende op de hoogte van de karakteristieken en gebruiken in relatie tot diabetes van de Turkse, Marokkaanse en Surinaams/Hindoestaanse doelgroep.

Inzicht krijgen in de verschillen tussen cultuur en religie is daarom van groot belang voor de behandeling van en voorlichting over diabetes. De trainers van Stichting Voorlichters Gezondheid en internist Sjaam Jainandunsing (Anna Ziekenhuis) geven u praktische handvatten en eyeopeners die direct toepasbaar zijn.

De trainers van de Stichting Voorlichters Gezondheid hebben dezelfde culturele achtergrond als de hoogrisicogroepen.