Praktijkcheck

Waarom dit aanbod

Een huisartsenpraktijk is er voor alle patiënten. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw praktijk en de digitale middelen (zoals de website, wachtkamerscherm en patiëntenportaal) ook geschikt zijn voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven en het gebruik van computers en internet?

Met de kosteloze praktijkcheck krijgt de praktijk bezoek van een ervaringsdeskundige (taalambassadeur) en een adviseur (opgeleid door Pharos). Zij kijken hoe toegankelijk jouw praktijk is en geven tips om die te verbeteren. Hierdoor wordt duidelijk welke zaken niet begrijpelijk zijn, door de ogen van iemand die moeite heeft met lezen, schrijven en computers.

Wat gebeurt er bij een praktijkcheck?

  • Vooraf vult de contactpersoon een korte vragenlijst in.
  • Tijdens het bezoek wordt op basis van een checklist een praktijkevaluatie uitgevoerd door de ervaringsdeskundige en adviseur. De contactpersoon van de praktijk is hierbij aanwezig.
  • Het bezoek bestaat uit drie delen en duurt ongeveer 2 uur;
    • De taalambassadeur bekijkt de ingang, balie, wachtkamer en spreekkamer. Met alles wat daarin staat of hangt, zoals folderrekken, wachtkamerschermen en de bewegwijzering.
    • De taalambassadeur bekijkt de digitale diensten van de huisartspraktijk, zoals de website, het patiëntenportaal en het online dossier.
    • De taalambassadeur, onze adviseur en medewerkers van de praktijk bespreken wat opviel. De medewerkers van de praktijk of het gezondheidscentrum kunnen dan ook vragen stellen.
  • Na afloop van het bezoek ontvangt de praktijk een adviesrapport met suggesties en adviezen voor concrete verbeteringen. Deze worden in een telefoongesprek doorgenomen.
  • De praktijk stelt binnen zes weken na ontvangt van het adviesrapport een (verplicht) verbeterplan op en stuurt dit naar fazob@stichtingkoh.nl.
  • De praktijk kan voor de uitvoering van dit verbeterplan financiële vergoeding aanvragen (via een projectaanvraag bij FAZOB).
  • Drie maanden na ontvangst van het verbeterplan ontvangt de praktijk een evaluatieformulier die door de praktijk (verplicht) wordt ingevuld. In deze evaluatie wordt gevraagd naar de realisatie van de acties zoals omschreven in het verbeterplan. Met dit evaluatieformulier wordt ook de financiële vergoeding verantwoord (als er een projectaanvraag is ingediend).

Wat betaalt FAZOB?

  1. FAZOB betaalt de kosten van de praktijkcheck.
  2. Jouw praktijk ontvangt bovendien € 225,- voor de tijd die een medewerker eraan besteedt.
  3. Dien op basis van het adviesrapport een projectaanvraag in bij FAZOB en vraag een vergoeding aan om aan de slag te gaan met de uitvoering hiervan.

Praktijkcheck aanvragen?
Stuur een e-mail naar fazob@stichtingkoh.nl en vermeld daarin:

  • Interesse praktijkcheck
  • Naam en adres van de praktijk
  • Naam en functie en contactgegevens (e-mail en telefoonnummer) van de contactpersoon
  • Voorkeur dag (dagdeel) voor de praktijkcheck (onder voorbehoud).

Recensies

“Wat ontzettend leuk, leerzaam en verfrissend om vanuit het perspectief van een ex-laaggeletterde allerhande tips te krijgen over de teksten op onze website, het gebruik van het patientenportaal, de informatie in de wachtkamer tot aan de bewegwijzering in onze praktijk. Wij zijn enthousiast en gemotiveerd om hiermee aan de slag te gaan. Een echte aanrader!”
Heidi Jacobs, manager huisartsenpraktijk De Tulp”.

“Het is eigenlijk een cadeautje dat jullie zo met ons meedenken. Echt een eye opener om te zien hoe Graddie (de taalambassadeur die de check deed) naar onze website en het patientenportaal kijkt en wat wij daarin kunnen vergemakkelijken. Ook de tips voor hoe patiënten onze praktijk beter kunnen vinden, komen erg van pas.”
Joselien Hennipman – van Vliet, praktijkondersteuner huisartsenpraktijk De Groene Kernen