Basistraining 'Triage en communicatie'

Deze training focust zich op een effectieve, veilige triage en communicatie in de huisartsenpraktijk. Daarbij zijn interactie, maar ook feedback geven én vragen belangrijk. Een veilige triage staat centraal waarbij de trainer voortdurend aandacht heeft voor het pakken van regie, het behouden van structuur, samenvatten en patiëntgericht werken. U oefent aan de hand van casuïstiek gesprekken met bijvoorbeeld breedsprakige of dwingende patiënten.

Na het volgen van deze basistraining kunt u:

  • efficiënt triëren:
    • vaststellen ABCDE- stabiliteit;
    • toetsen van ingangsklacht(en) aan specifieke triagecriteria;
    • vaststellen van algemene urgentie verhogende of -verlagende factoren;
  • effectief communiceren aan de telefoon, ook bij complexe contacten met bijvoorbeeld de eisende patiënt;
  • effectief overleggen met huisarts en collega’s;
  • adequaat registreren (verslaglegging triagegesprekken);
  • triagegesprekken analyseren:
    • wat gaat goed?
    • wat kan beter?
    • hoe kan het beter (TIPs)?;
  • effectief feedback geven én vragen;
  • werken met de Kernset-Feedbacklijst en de NHG-Triagewijzer 2020 (klapper en digitaal);
  • gericht werken aan verbetering van competenties met behulp van het DART-N formulier.
Goed om te weten
  • Doelgroep: doktersassistent
  • Accreditatie: 6 punten
  • Tijdsinvestering: 2 dagdelen van 3 uur exclusief voorbereidingsopdracht
  • Regio: beschikbaar in de regio’s Midden- en Zuidoost-Brabant en Limburg
Informatie en offerte

Meer informatie ontvangen? Of interesse in een andere dienst van KOH? Vul dan het formulier in.

Vraag informatie aan
Deel deze pagina: