Tolkendienst

Tolkendienst voor alle praktijken

Het Achterstandsfonds vergoedt de kosten van de tolkentelefoon, omdat communicatie met uw patiënten de basis is voor een goede zorgrelatie. Voor alle huisartsenpraktijken in Brabant is de tolkentelefoon beschikbaar. Het stroomschema geeft duidelijk aan welke tolkendienst ingezet kan worden:

Toelichting inzet tolkendienst

1. Tolk voor Oekraïense ontheemden (kosteloos via regeling)

Talen die onder deze regeling vallen:

  • Oekraïens, Russisch, International Sign Language (gebarentaal)

Soorten tolkdiensten:

  • Telefonisch (standaard)
  • Op locatie (alleen bij complexe behandeling of crisissituatie)

Belangrijk bij aanvraag:
Duidelijk aangeven wat voor soort situatie het betreft (bijv. crisis of complex zorgtraject).


2. Tolk voor asielzoekers met een COA-zorgnummer (nieuw via Global Talk)

Voorwaarden:

  • Alleen voor personen met een COA-zorgnummer (10 cijfers, beginnend met 9010 of 9030)
  • Alleen telefonische tolk (op locatie wordt niet vergoed)
  • Zowel ad-hoc als gereserveerde telefonische tolk mogelijk bij schaarse talen

Wat wordt vergoed:

  • Telefonische tolkdienst via Global Talk
  • Conference calls via Global Talk
    (Let op: schriftelijke vertalingen worden niet vergoed)

3. Aanvragen van een tolk via Global Talk

Telefonisch aanvragen (ad-hoc):

  • Bel: 088 – 2 555 222
  • Of gebruik de TolkenTelefoonApp
  • Volg instructies in bovenstaand schema en alleen bij overige anderstaligen: geef relatiecode 317757 (of FAWZN) door
  • Vermeld bij aanvraag:
    • Voorletters en achternaam huisarts
    • Postcode + huisnummer praktijk

Conference Call aanvragen:

  • Bel 088 – 255 52 22
  • Toets klantcode 317757 en druk op #
  • Kies optie 1
  • Geef aan dat u een conference call wenst
  • Vermeld:
    • Naam/code achterstandsfonds
    • Naam en voorletters arts
    • Praktijkadres (postcode + huisnummer)
  • Global Talk start direct de call en begeleidt het proces

Belangrijke instructies bij de conference call:

  • Max. 3 deelnemers: zorgverlener, cliënt, tolk (kort voorstellen)
  • Informeer de tolk over het doel van het gesprek.
  • Laat ruimte voor vertaling na elke zin

Let op!

  • Vraag altijd aan onder klantnummer 317757 (FAWZN)
    → Bij aanvraag onder eigen naam zijn de kosten voor eigen rekening.
  • Online ad hoc tolkdiensten bij Global Tolk aanvragen mogelijk (sneller):
    • Vraag een account aan via het handige online platform TASnet om al je tolkdiensten aan te vragen. Een app beschikbaar voor iPhone en Androïd: altijd een tolk op zak.
    • Vul klantnummer 317757 in bij registratie
    • Meer info en toegang via [link naar TASnet] (voeg deze toe als je die hebt)