Basistraining triage en communicatie
Deze training focust zich op een effectieve, veilige triage en communicatie in de huisartsenpraktijk. Daarbij zijn interactie, maar ook feedback geven én vragen belangrijk. Een veilige triage staat centraal waarbij de trainer voortdurend aandacht heeft voor het pakken van regie, het behouden van structuur, samenvatten en patiëntgericht werken. U oefent aan de hand van casuïstiek gesprekken met bijvoorbeeld breedsprakige of dwingende patiënten.
Na het volgen van deze basistraining kunt u:
- efficiënt triëren:
- vaststellen ABCDE- stabiliteit;
- toetsen van ingangsklacht(en) aan specifieke triagecriteria;
- vaststellen van algemene urgentie verhogende of -verlagende factoren;
- effectief communiceren aan de telefoon, ook bij complexe contacten met bijvoorbeeld de eisende patiënt;
- effectief overleggen met huisarts en collega’s;
- adequaat registreren (verslaglegging triagegesprekken);
- triagegesprekken analyseren:
- wat gaat goed?
- wat kan beter?
- hoe kan het beter (TIPs)?;
- effectief feedback geven én vragen;
- werken met de Kernset-Feedbacklijst en de NHG-Triagewijzer 2020 (klapper en digitaal);
- gericht werken aan verbetering van competenties met behulp van het DART-N formulier.
Aan deze basistraining gaat een voorbereidingsopdracht vooraf. U ontvangt deze opdracht drie weken voor aanvang van de training.
De tweede avond van deze training vindt plaats op 10 december 2024.
Docent: Jessica de Snoo, huisarts en docent huisartsenopleiding
Vermeld bij aanmelding aub de praktijk waar u werkt