Help, een calamiteit: wat nu? | Eindhoven | Huisartsen en AIOS
‘Help, een calamiteit: wat nu?’
Gemiddeld 12 keer per jaar krijgt de HAP te maken met een calamiteit. De kans dat het bij u gebeurt is klein, de impact is echter groot.
Voor de patiënt en hun naasten, maar ook voor u als betrokken zorgverlener. Zeker als er een onderzoek wordt ingesteld.
Vaak is uw eerste reactie: ‘Heb ik iets fout gedaan?’ Logisch en invoelbaar. Echter: onbekendheid en misvattingen over calamiteitenonderzoek zorgen vaak voor dit gevoel van angst en bezorgdheid. Om meer vertrouwen en duidelijkheid te bieden voor wanneer u mogelijk betrokken raakt bij een calamiteit geven we antwoord op de vraag: Wat gebeurt er nu eigenlijk nadat er een calamiteit heeft plaatsgevonden?
Aan de hand van een daadwerkelijk voorgevallen casus gaan we de diepte in. Ter lering. Om ons zicht te geven op factoren en omstandigheden die een calamiteit kunnen veroorzaken. Met als doel natuurlijk om ze te voorkomen. Daarnaast besteden we ook aandacht aan wat er op u afkomt als u zelf met een calamiteit wordt geconfronteerd.
Hoofddoel:
Het analyseren van een casus om inzicht te geven in de factoren en mechanismen die kunnen leiden tot calamiteiten, met als bijkomend doel het bevorderen van kennis, zelfverzekerdheid, communicatie en samenwerking tijdens acute situaties.
Subdoelen
- Inzicht in het proces van melding tot afronding van een incident, bijna-incident of calamiteit.
- Vergroten van kennis over de ABCDE-methodiek.
- Leren van valkuilen die kunnen leiden tot calamiteiten aan de hand van casuïstiek.
- Bekendheid geven aan het Bedrijfs Opvang Team (BOT) en de werkwijze van het team.
Sprekers:
Jessica de Snoo, lid calamiteitencommissie, huisarts en kaderarts spoedzorg i.o.
Inge Leenen, kwaliteitsfunctionaris patiëntveiligheid Huisartsenposten Oost-Brabant
Voor deze nascholing wordt accreditatie aangevraagd voor huisartsen.
KOH faciliteert en organiseert deze nascholing.